کد مطلب:148270 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:243

علل حدوثی و غائی اصلاح طلبی و احیاء گری در قیام کربلا
بدیهی است كه حسین بن علی علیه السلام با درك درست و جامع شرایط زمان خویش و پایبندی كامل به اصول اسلامی وقتی با جامعه ی مسخ شده به لحاظ فرهنگی و ارزشی مواجه شد و در واقع توطئه نقابدارانه و تهاجم فرهنگی، نظری، تئوریك، تبلیغاتی و اجتماعی دشمنان اسلام تا جائی پیشرفت كه (در جریان بیعت خواهی با یزید بن معاویه) حضرت فرمود:

و علی الاسلام السلام اذ قد بلیت الامة براع مثل یزید. [1] .

و مرگ شرافتمندانه و عزیزانه یعنی جهاد و شهادت در راه خدا را بر حیات با ذلت و خفت بار با ظالمین ترجیح داد.

و فرمود:

لا اری الموت الا السعاده و الحیاة مع الظالمین الا برما. [2] .

من مردن را برای خودم سعادت و زندگی با ستمگران را موجب ملامت می بینم.

و هرگز تن به سازش و ذلت با ثمرات شیطانی نداد و فرمود:

الا و ان الداعی و ابن الداعی قد ركز بین اثنتین بین السلة و الذله و هیهات من الذله. [3] .

مردم كوفه آن ناكس، پسر ناكس، آن زنازاده ی، پسر زنازاده، امیر شما، به من گفته كه از این دو كار یكی را انتخاب كن یا شمشیر یا تن به ذلت دادن! هیهات كه ما زیر بار ذلت برویم.


نقاب از چهره سیاه دشمن برداشت و باید با اردوگاه ریشه دار دشمن به مبارزه جدی و عملی برخیزد و روش قیام و جهاد خونین را بر روش های تبلیغی، موعظه ای و سیاسی ترجیح داد واضح است كه این روش ها را كارساز و كارآمد نمی دید اگر چه به تبیین علل، ریشه ها و اهداف قیام خود همواره اهتمام ورزید تا حجت بر مردم تمام شود و راه تحریف نهضتش بسته شود... آنچه در علل حدوثی و غائی نهضت اصلاحی حسین بن علی علیه السلام لازم به ذكر است عبارتند از:

1 - مبارزه با انحراف های فكری و استحاله ی فرهنگی جامعه.

2 - احیاء اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و اله و سلم.

3 - مبارزه با ظلم، استبداد و تبعیض.

4 - مبارزه با بدعتها و تحریفهای دینی و فرهنگی.

5 - مبارزه با باطل گرایی،فساد خواهی، فزون طلبی و تجمل گرایی در جامعه.



[1] اللهوف ص 11.

[2] بحارالانوار ج 44 ص 381.

[3] اللهوف ص 471.